2015. október 29., csütörtök

rizskovász

http://gmfozosuli.com/2015/06/rizskovasz-feher-rizslisztbol/

RIZSKOVÁSZ FEHÉR RIZSLISZTBŐL



Hogyan készítsünk gluténmentes kovászt? Kísérd figyelemmel a KOVÁSZ HÍREKET! Napról-napra változó információk! Ne ragadj le az elején, először olvasd végig!


Rizslisztkovász etetési táblázatRizslisztkovász képekben
1. Áttanulmányoztam az eredeti receptet, amely barna rizslisztből készült
2. Készítettem egy “etető-táblázatot” , hogy kéznél legyen
3. Befőttes üveg , tüll, befőttes gumi a tüll leszorítására előkészítve
4. Kovászindító : 1/2 csésze rizsliszt (50 g) csomómentesen kikeverve 1/2 csésze szoba-hőmérsékletű vízzel – palacsintatészta sűrűségű legyen.
5. Minden etetéshez 1 EK rizslisztet és 1 EK vizet használtam. Csomómentesen elkeverve. 8 órás idő-intervallumokban.
Tüllel befedve meleg ablakpárkányon töltötte az idejét.
Megjegyzés:
* egy nap után gyönyörűen beindult, de a harmadik napon meg sem mozdult. Már ott tartottam, hogy kidobom.
* csütörtökön nem volt időm foglalkozni vele (gondoltam ráér kidobni pénteken, akkor úgyis otthon leszek)
* péntek reggel elámultam, lyukacsos, buborékos lett az állaga
Rizslisztkovász 5.nap
* valószínűleg még korai volt (1 napot kellett volna még várni), de kísérletképpen 100 g rizslisztből és 1 EK rizskovászból készítettem egy  császárzsemlét. Ízletes, nem morzsálódik, lyukacsos belső, puha.
GM-LM Zsemle rizslisztből 1

KOVÁSZ HÍREK!

1. Hogyan altassuk el a kovászt?
Fejezzük be az etetését, zárjuk le az üveget, edényt amibe készítjük. Tegyük hűtőbe.
2. Hogyan élesszük újra a kovászt?
Vegyük ki a hűtőből, kezdjük el az etetését a már megszokott módon. Egy nap múlva már olyan lesz, mint altatás előtt.
Példa: nem volt időm sütögetni (meg különben is kevés kenyeret, pékárut fogyasztunk) vasárnap reggel elaltattam a kovászt (hűtőbe), majd csütörtökön reggel elkezdtem újra etetni. Csütörtök estére már olyan állapotban volt (még egy nap sem kellett) hogy begyúrtam ezt az újabb kísérleti büfékenyér példányt. Éjszaka kelt, délben kisütöttem. Ilyen lett. Tökéletes.
GM-LM Bűfékenyér 4.kisérlet kép
3. Meddig használható a kovász?
Azt tapasztaltam, minél öregebb a kovász, annál jobban működik. Ehhez napi háromszori etetés szükségeltetik ( néha 1-1 etetés kimaradt, amikor nem voltam itthon, de ez nem befolyásolta a minőséget)
4. Hogyan kell tárolni?
Amíg etetjük a kovászt(rendszeresen sütünk vele), tüllel letakarva, legumizva meleg helyen tároljuk ( nálam árnyékos, de meleg terasz ablakban) az edény tetejét azonban rakják rá, úgy, hogy levegőzni azért tudjon a kovász.  Sok a kíváncsi látogató!
Ha néhány napig, vagy hosszabb ideig nem sütünk, 2 lehetőségünk van:
a./ elaltatjuk a kovászt (befejezzük az etetését, lezárjuk az edényt a tetejével, hűtőbe tesszük) Újraélesztést lásd a 2. pontnál.
b./ folyamatosan etetjük naponta háromszor 1-1 EK rizsliszttel és szükség szerint vízzel

ÚJ KOVÁSZ HÍREK

Szégyen ide- szégyen oda, 60 évesen még sosem dolgoztam kovásszal. Teljesen új terület a számomra.
Így, amikor olvastam egy német oldalon, hogy egyáltalán nem mindegy milyen vízzel készítjük a kovászt, gyorsan felhasználtam a csapvízzel készült  összes régi kovászt, és új kovászt készítettem, már “gyöngyös vízzel”.
Mindenmentes rizskovász
( Már több, mint 10 éve “kényszerből indíttatva”, de kitűnő tapasztalatokkal rendelkezve foglalkozom a Bioelektronika területével – rövidesen ezzel kapcsolatosan is egy új oldalt hozok létre azért, hogy jobban megismerhetővé, érthetőbbé váljon néhány alapösszefüggés, hogyan befolyásolja  táplálkozásunk, folyadékbevitelünk, testedzési szokásaink, a relaxációra, alvásra fordított idő szervezetünk működését – mérhető formában. Szóval semmi duma – csak számok és eredmények).
Addig is célravezetőbb, ha  a rizskovász etetését a rizsliszten kívül nem csapvízzel, hanem buborékmentes jó minőségű ásványvízzel oldjuk meg.
A “gyöngyös vízről” és az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról később beszélünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése